Reportage om 10-mila och intervju med Håkan Kleijn i LT

• 7 maj 2024

Läs reportaget under "Läs mer"

Besviket i SNO: ”Bara fyra gånger på 40 år”

5 maj 2024 08:13

SNO hade som alltid höga ambitioner inför stortävlingen Tiomila. Herrarna blev elva, en sällsynt låg placering.

Nu efterfrågar herrledaren Håkan Kleijn ett omtag inför framtiden.

– Det är andra platser som lockar mer. Det är en svår sak att lösa, säger han.

SNO, här i blått och vitt nere till vänster, var länge nära en topp fem-placering, men tappade till elfte plats.

Bild: Aron Broman/Bildbyrån

Södertälje-Nykvarn Orientering har varit en storklubb sett till framgångarna i Tiomila.

Men i år blev det en sällsynt motgång. Herrlaget slutade elva i den tio sträckor långa stafetten som i år avgjordes utanför Nynäshamn.

– Vi är lite missnöjda, topp fem var vårt mål. Bara fyra gånger på 40 år har vi bara varit utanför topp tio, säger Håkan Kleijn, ledare för herrlaget.

SNO var dock med bra inledningsvis. Laget låg trea efter fjärde sträckan, Johan Giberg växlade då bara två sekunder bakom ledarna, fjolårsvinnande NTNUI från Norge. Efter fem sträckor var SNO fortsatt med i toppstriden, som ett av nio lag som låg 1.37 efter ledarna.

Även efter den åttonde sträckan låg laget femma, då rutinerade Eric Börjeskog växlade in. Dock med åtta minuter upp till medaljerna, där det var Stora Tuna, IFK Göteborg och OK Linné som låg jämsides.

Sedan klarade dock inte SNO att hänga med i konkurrensen. Österrikaren Mathias Peter fick sent hoppa in som ersättare för tidigare världsstjärnan Jonas Leandersson, som blivit sjuk och inte kunde ta den sträckan.

Bild: Jesper Jäger-Ärlestad

Sedan rasade SNO i placeringarna på sista sträckan, där den unge schweizaren Tino Polsini tappade nästan 14 minuter jämfört med täten och totalt fem placeringar.

Vann gjorde Stora Tuna som drog ifrån redan på nionde sträckan och skickade sedan ut landslagslöparen Emil Svensk på sista sträckan. Han krossade motståndet och säkrade segern, Stora Tunas första i Tiomila sedan 1964.

Till slut vann dalalaget med nära sex minuter före tvåan, OK Linné. IFK Göteborg kom trea.

– Vi gick ju faktiskt ut som sexa på sista sträckan. Vi trodde att Tino skulle kunna hänga med där, men det blev inte så. Han hade ett tufft läge med många bra löpare mot sig, men han hängde inte med i farten tyvärr, säger Håkan Kleijn.

– Av tio sträckor så var sex bra, fyra med aningen för mycket missar. Missar man flera minuter så blir det för mycket. Några lag före oss gjorde större missar men kunde springa ifatt det.

Enligt Håkan Kleijn slutar SNO-herrarna i snitt sexa i Tiomila, och den långsiktiga planen för tre år sedan var att utvecklas till ett vinnarlag nu.

– Det har vi inte, uppenbarligen. Men det handlar om hur folk utvecklas.

SNO hängde med bra på nattsträckorna.

Bild: ARON BROMAN

SNO kommer att fortsätta vara ambitiösa, men Håkan Kleijn konstaterar att man behöver höja sig för att tävla med de främsta. Men det är även en del praktiska hinder som behöver övervinnas.

– Vi börjar nog känna nu att det är dags att förstärka laget om vi ska vara med i toppen. Vi har många egna produkter, men saknar ett äss på slutet. Det bör man ha, det lyfter laget om man har det. Vi får se om vi kan få in någon som kan axla den rollen eller om någon i laget kan ta den rollen, säger han.

– Vi har också en utmaning med att alla bor utspritt. Alla lag har utländska löpare, men kan hålla ihop laget över säsongen. Ju mer man träffas så blir man bättre. Det är en utmaning att locka folk att bo i Södertälje, det är andra platser som lockar mer. Det är en svår sak att lösa.

Damtävlingen blev tuff inledningsmässigt för SNO, där Klara Borg var fyra minuter bakom efter första sträckan. Damerna har sikte på en topp 15-placering med ett ungt och helt egenfostrat lag utan invärvade ”stjärnor”.

Det blev en tävling där SNO som bäst var uppe på nionde plats, vilket var när Amanda Kleijn växlade efter tredje sträckan. Efter sjätte och sista var SNO lag 22 i mål.

Även där var det Stora Tuna, med storstjärnan Tove Alexandersson som avslutare, som vann.