Tiomila 2024 från ett elitperspektiv

• 7 maj 2024

Helgen vi har sett fram emot så länge är redan över. Tiomila är lite som julafton för orienterare och har lång tradition inom SNO. För eliten börjar planeringen redan ett år innan med att boka boende, i december har vi den första träningshelgen med fokus på Tiomila. Vid samlingar under vintern pratar vi sträckor, hur terrängen är, vilka utmaningar som kan förväntas etc. Så mycket tid, kraft, planering och pengar läggs på tävlingen.

I strävan mot ett jämlikt tävlande, introducerades i år ett nytt upplägg med nattsträckor för tjejerna. Mycket uppskattat, inte minst bland tjejerna.

Helgens stora segrare var Stora Tuna med vinst i både herr- och damklassen. För SNO:s del blev årets tävlingen lite avslagen bland elitlöparna. En 11 plats för herrarna och 22:a i damklassen är inte dåligt men potentialen och ambitionen är högre.

Vi är vana vid fantastiska framgångar. Många gånger över förväntan. År efter år, på ett självklart men också ödmjukt sätt. Ambitionerna är höga och löparna vill mycket men ibland fungerar det inte till hundra procent. I år gick det inte riktigt vår väg.  Just nu reflekteras det en hel del, vad hände? varför? Ibland är det kanske bättre att bara stryka ett streck och gå vidare. Eller bara konstatera att Nynäshamn inte är SNO:s favoritplats.

Bättre att minnas allt positivt. Listan går att göra lång. Den fina sammanhållningen och kamratskap i elitgruppen. Prestationsmässigt är nog de tre inledande sträckorna i herrkaveln och Amandas lopp på långa dagen”, som utmärker sig extra. Michal, våran stabila förstasträckslöpare sedan flera år levererade troget. Florian, som kvällen innan blev upplockad till förstalaget, imponerande stort och växlade i den absoluta täten. Johan G tog vid och såg till att laget låg på en 2:a plats bara två sekunder efter när herrtävlingen gjorde ett uppehåll. Att Amanda kan vet vi men ett krånglande knä har gjort att hon inte kunnat träna och tävla in den omfattning hon önskat. Så extra kul att formen fanns där, näst snabbast på sträckan och förde upp laget 28 placeringar till en 9:e plats.

Stort tack till alla supporters hemmavid och på plats! Tack för ert stöd, glada hejarop, tältresning, fika på TC, fotografering.  Och förstås övriga SNO löpare som bidrog till den härliga stämningen i SNO-lägret.

Vi kommer igen och laddar nu om för nya utmanande stafetter.

Elitledarna, via Marianne